9. Yargı Paketi ile Gelecek Düzenlemeler - Samsun Avukat

9.YARGI PAKETİ İLE GELECEK OLAN DÜZENLEMELER

Herkes tarafından merakla beklenen 9.yargı paketi, yazımızın yazıldığı tarih itibariyle henüz meclisten geçip yürürlüğe girmese de kanun değişikliklerinin taslak metinleri yayınlanmıştır. Aşağıda merakla beklenen 9.Yargı Paketine ilişkin karşılaştırmalı bilgiler yer almaktadır.

9.Yargı Paketi İle İcra Ve İflas Kanunu’nda Yapılacak Olan Değişiklikler Nelerdir?

İİKm.111/b’de düzenlenen Elektronik ortamda açık artırma suretiyle satış başlıklı madde metni, “Teklifler arasındaki fark, satışa çıkarılan malın muhammen kıymetinin binde birinden ve her hâlde yüz Türk lirasından az olamaz.” Şeklinde iken “Teklifler arasındaki fark, satışa çıkarılan malın muhammen kıymetinin binde beşinden ve her hâlde bin Türk lirasından az olamaz” şeklinde, aynı maddenin 4.fıkrası “Açık artırma süresinin son on dakikası içinde yeni bir teklifin verilmesi hâlinde açık artırma bir defaya mahsus olmak üzere on dakika uzatılır.” Şeklinde iken “Açık artırma süresinin son on dakikası içinde yeni bir teklifin verilmesi hâlinde açık artırma üç dakika uzatılır. Uzama süresi içinde yeni bir teklif verilmesi hâlinde açık artırma süresi her yeni teklifin verilmesinden itibaren üç dakika uzatılır. Son uzama süresi içinde yeni bir teklif verilmezse mal en yüksek teklif verene ihale edilir. Uzama sürelerinin toplamı bir saati geçemez. Bir saatlik süre Adalet Bakanlığının kararıyla kısaltılabilir, uzatılabilir veya kaldırılabilir ve bu kararlar Bakanlığın resmi internet sitesinde duyurulur.” Şeklinde değiştirilecektir.

İİK Ek Madde 1 ‘de düzenlenen hükme “İstinaf ve temyiz kanun yoluna başvuruda esas alınan parasal sınırda yeniden değerleme nedeniyle meydana gelen artış, bölge adliye mahkemesinin kaldırma veya Yargıtayın bozma kararları üzerine yeniden verilen kararlar hakkında uygulanmaz, ilk karar tarihinde geçerli olan parasal sınırlar esas alınır.” İbaresi eklenecektir.

9.Yargı Paketi İle İdari Yargılama Usulü Kanunu’nda Yapılacak Olan Değişiklikler Nelerdir?

İYUKm.45 hükmü “Ancak, konusu beş bin Türk lirasını geçmeyen vergi davaları, tam yargı davaları ve idari işlemlere karşı açılan iptal davaları hakkında idare ve vergi mahkemelerince verilen kararlar kesin olup, bunlara karşı istinaf yoluna başvurulamaz.” Şeklinde iken “Ancak, konusu otuz bir bin Türk lirasını geçmeyen vergi davaları, tam yargı davaları ve idari işlemlere karşı açılan iptal davaları hakkında idare ve vergi mahkemelerince verilen kararlar kesin olup, bunlara karşı istinaf yoluna başvurulamaz.” Şeklinde değiştirilecektir. Aynı maddenin 2.fıkrasına “Bölge idare mahkemesinin 48 inci maddenin yedinci fıkrası uyarınca verdiği kararlara karşı tebliğ tarihini izleyen günden itibaren yedi gün içinde temyiz yoluna başvurulabilir.” Hükmü eklenecektir.

9.Yargı Paketi İle Türk Medeni Kanunu’nda Yapılacak Olan Değişiklikler Nelerdir?

Bilindiği üzere Anayasa Mahkemesinin 22/2/2023 tarihli ve 2022/155 Esas 2023/38 Karar sayılı kararıyla, kadının soyadını düzenleyen TMK’nın 187.maddesi iptal edilmişti. Uygulamanın ise ne yönde olacağı tartışmalı idi. Ancak 9.Yargı Paketi Taslak metninde yapılan düzenleme gösteriyor ki, kaldırılan kanun hükmü değişik bir formatta tekrar getirilmiştir. Taslak düzenlemedeki kanun hükmü şu şekildedir, “Kadın, evlenmekle kocasının soyadını alır. Şu kadar ki; kadın evlendirme memuruna veya daha sonra nüfus idaresine yapacağı yazılı başvuruyla kocasının soyadı önünde önceki soyadını da kullanabilir. Kadının soyadı, kendi soyadı ile önceki kocasının soyadından oluşuyorsa kadın bu soyadlarından sadece birisini evleneceği kocasının soyadının önünde kullanabilir.”

TMK’nın soybağının reddini düzenleyen 286.maddesi Koca, soybağının reddi davasını açarak babalık karinesini çürütebilir. Bu dava ana ve çocuğa karşı açılır. Çocuk da dava hakkına sahiptir. Bu dava ana ve kocaya karşı açılır. Yerine “Koca, ana veya çocuk soybağının reddi davasını açarak babalık karinesini çürütebilir. Bu dava, dava açma hakkına sahip diğer kişilere karşı açılır.” Şeklinde düzenlenecektir.

9.Yargı Paketi İle Türk Ceza Kanunu’nda Yapılacak Olan Değişiklikler Nelerdir?

TCK’nın Soruşturulması ve kovuşturulması şikayete bağlı suçlar başlıklı 73/2 maddesine “Ancak, soruşturulması ve kovuşturulması şikayete bağlı olan hakaret suçu bakımından şikayet süresi, her ne suretle olursa olsun fiilin gerçekleştiği tarihten itibaren iki yılı geçemez.” İbaresi eklenecektir. TCK’nın Mahkeme Tarafından Uzlaştırma başlıklı 254/2 maddesi “Uzlaşma gerçekleştiği takdirde, mahkeme, uzlaşma sonucunda sanığın edimini def’aten yerine getirmesi halinde, davanın düşmesine karar verir. Edimin yerine getirilmesinin ileri tarihe bırakılması, takside bağlanması veya süreklilik arzetmesi halinde; sanık hakkında, 231 inci maddedeki şartlar aranmaksızın, hükmün açıklanmasının geri bırakılmasına karar verilir. Geri bırakma süresince zamanaşımı işlemez. Hükmün açıklanmasının geri bırakılmasına karar verildikten sonra, uzlaşmanın gereklerinin yerine getirilmemesihalinde, mahkeme tarafından, 231 inci maddenin onbirincifıkrasındaki şartlar aranmaksızın, hüküm açıklanır.” Şeklindeyken “Uzlaşma gerçekleştiği takdirde, mahkeme, uzlaşma sonucunda sanığın edimini def’aten yerine getirmesi halinde, davanın düşmesine karar verir. Edimin yerine getirilmesinin ileri tarihe bırakılması, takside bağlanması veya süreklilik arzetmesi halinde durma kararı verilir. Durma süresince zamanaşımı işlemez. Uzlaşmanın gereklerinin yerine getirilmemesi halinde, mahkemece yargılamaya kaldığı yerden devam olunur” şeklinde değiştirilecektir.

9.Yargı Paketi İle Hukuk Muhakemeleri Kanunu’nda Yapılacak Olan Değişiklikler Nelerdir?

HMK’nın parasal sınırların artırılması başlıklı ek madde 1 hükmünde yer alan değer 10 Türk Lirasından 1000 Türk Lirasına yükseltilmiştir. Aynı maddeye 3.bir fıkra eklenerek “İstinaf ve temyiz kanun yoluna başvuruda esas alınan parasal sınırda yeniden değerleme nedeniyle meydana gelen artış, bölge adliye mahkemesinin kaldırma veya Yargıtayın bozma kararları üzerine yeniden verilen kararlar hakkında uygulanmaz, ilk karar tarihinde geçerli olan parasal sınırlar esas alınır.” Düzenlemesi yürürlüğe girecektir.

Görüldüğü üzere 9.Yargı Paketi ile birçok yeni düzenlemenin yürürlüğe girmesi planlanmıştır. Ancak merakla beklenen infazda 4/4 uygulamasına ilişkin düzenleme taslakta yer almamaktadır.

Share Your ThoughtsBe the first to write a comment.